Martin Pleva: Frýdlantské mosty? Jen drobná úprava nepomůže, říká hlavní architekt Ostravy. MS Deník, 11. 3. 2013

Frýdlantské mosty? Jen drobná úprava nepomůže, říká hlavní architekt Ostravy.

Špína, smrad, rozbitá skla, oprýskané nátěry, posprejované zdi. Jeden z nejdůležitějších přestupních uzlů v Ostravě je v žalostném stavu. Studie na rekonstrukci už existuje, najdou se peníze na její realizaci?

Tisíce lidí denně projdou dopravním terminálem na náměstí Republiky. Míří na tramvaje, trolejbusy, nedaleko stojící dálkové autobusy, do práce nebo třeba na nákupy do obchodního centra. Jedno z nejfrekventovanějších míst v Ostravě je přitom také jedno z nejvíce zanedbaných ve městě.

„Současný stav podchodu pod Frýdlantskými mosty je žalostný. Někdo by se měl postarat alespoň o minimální čistotu a bezpečnost,“ upozornila Alena Šaćirović, která bydlí nedaleko mostů a dobře ví, že se toto místo stává oblíbeným útočištěm vandalů. „Je to tady hrůza“

Podobně situaci vnímá i paní Daniela, která v pondělí dopoledne spěchala podchodem na tramvaj: „Je to tady hrůza. Měli by sehnat člověka, který by to celý den čistil nějakým strojem. Tolik špíny jsem už dlouho neviděla. To je ten rozdíl mezi námi a Německem, kde by to tak nemohli nechat.“

Podle Františka Teplíka, který už přes dvacet let provozuje pod Frýdlantskými mosty obchod s potravinami, v poslední době kdysi živé místo stále více upadá. Důvodem je nejen špatný stav, ale i složitější přestupování přes podchod, takže čím dál více lidí nyní raději pohodlněji přesedá na nové zastávce u Karoliny.

„Je to neutěšené místo. Lidí tady hodně ubylo, ale tím zase vznikl i větší prostor pro vandaly,“ konstatoval Teplík s tím, že v poslední době zaznamenal pokles tržeb o dvacet procent. „Není to tady vůbec dobré. Chtělo by to mosty nejen opravit, ale i lépe hlídat,“ dodal.
Řešení se hledá

Centrální obvod i město Ostrava o problému s Frýdlantskými mosty vědí a hledají řešení.

K dispozici jsou hned dvě studie, jak jim dát novou a atraktivnější podobu, podobně jako nedávno dostaly Svinovské mosty. Jen tak jednoduché to ale v tomto případě nebude. Peníze totiž zatím nejsou…

„Realizace opravy Frýdlantských mostů je jednou z našich priorit. Vzhledem k finanční náročnosti stavby bude ale nezbytné financování z rozpočtu města,“ uvedl místostarosta Moravské Ostravy a Přívozu Dalibor Mouka s tím, že technické služby obvodu v pracovní dny zajišťují aspoň strojní čištění podchodů a ruční úklid. „Na jaře vyměníme madla zábradlí u výstupů na jednotlivé peróny,“ doplnil Mouka.

Mluvčí ostravského magistrátu Andrea Vojkovská připomněla, že kolejová část Frýdlantských mostů se za 60 milionů korun rekonstruovala v roce 2009, silnice dostaly nový koberec několik let předtím. Na nový kabát tak čekají už „jen“ zastávky a podchody. „Současný stav tohoto místa je neutěšený. Útvar hlavního architekta proto ve spolupráci s centrálním městským obvodem pořídil dopravně urbanistickou studii, která posuzuje a hledá novou tvář tohoto významného dopravního uzlu,“ potvrdila mluvčí Vojkovská.

Bude přestupování pohodlnější?

První ze studií navrhuje řešení, kdy jsou veškeré přestupy na povrchu a bezbariérové, takže odpadají složité, nepohodlné, namáhavé a mnohdy i nebezpečné mimoúrovňové přestupy mezi linkami, autobusovými a trolejbusovými zastávkami.

„Součástí této studie je i nová úprava náměstí Republiky tak, aby jako náměstí skutečně vypadalo a bylo užíváno. Druhou variantou je zachování jisté mimoúrovňové podoby, ale silně omezené na nezbytnou míru. Tato varianta upravuje celý prostor tak, aby byl stávající podchod rozšířen a doplněn o denní světlo, eskalátory a nutnou estetickou úroveň,“ nastínila ještě Vojkovská.

Na otázku, která ze studií nakonec dostane přednost a z jakých zdrojů se případně bude realizovat, ale zatím nikdo nedokázal konkrétněji odpovědět.

K TÉMATU: Hlavní architekt města Ostravy: „Frýdlantským mostům jen drobná kosmetická úprava nepomůže“Špatným stavem Frýdlantských mostů se už zabývá Útvar hlavního architekta města Ostravy. Jeho šéf Cyril Vltavský v rozhovoru pro Deník potvrdil, že k dispozici jsou dvě varianty řešení, které se budou muset teprve podrobněji prověřit a finančně vyčíslit.

Útvar hlavního architekta se už údajně zabývá možností rekonstrukce Frýdlantských mostů. Jak je tato záležitost daleko?

Útvar hlavního architekta byl požádán zástupci městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz o spolupráci při hledání vhodných architektonických úprav dnešních prodejních prostor ve vlastním podchodu. Nedomnívám se však, že by podchodům pomohla pouze formální kosmetická úprava. Podchod byl budován v době, kdy reagoval na jiné územní podmínky, než jsou dnes. Vybudováním Nové Karoliny, nové tramvajové zastávky nebo změnou kdysi centrálního autobusového nádraží se podmínky v území radikálně změnily.

Takže hledáte řešení, které by problém neutěšeného stavu mostů řešil celkově?

Ano, proto jsme se s městským obvodem dohodli na tom, že má-li se nějaká studie zpracovat, pak nebudeme řešit pouze architektonické řešení prodejních prostor v podchodu, ale že se na podchod podíváme z jiného úhlu. Kdo podchod používá, ví, o čem mluvím. Spousta schodů, zatáček, šikmin, ramp, temných a špinavých koutů. Chtěli jsme si prověřit, zda v současné době neexistuje nějaké jiné řešení, které by občanům jeho používání zjednodušilo, zpříjemnilo a odstranilo bariéry, které se v něm za tu dobu nahromadily. Samozřejmě se nabízí i otázka, zda je vůbec dnes mimoúrovňový podchod ještě potřebný.

Chcete tím říct, že se podchod zbourá?

To zřejmě ne. Jedná se o komplikovanou stavbu se spoustou vlastníků, kteří vlastní koleje, most, prodejny, cestu a podobně. Rozhodně však stojí za to hledat řešení, které bude bezbariérové, a hlavně příjemné.

Našli jste takové řešení?

Domnívám se, že ano. Výslednou podobu jsme hledali ve spolupráci se známým ostravským architektem Václavem Filandrem, který nakonec navrhl dvě varianty řešení. Jedna zachovává princip mimoúrovňového přestupního uzlu, který je ale minimalizován na nejmenší nutnou míru. Počítá se zde s eskalátory, podchod by se otevřel tak, aby do něj mohlo více světla a nikdo se nebál tam vejít.

A druhá varianta?

Druhá varianta a zde musím dodat, že se mně líbí nejvíce řeší přestupní uzel jako bezbariérový tak, aby už nikdo nemusel po schodech nahoru a dolů a nahoru a dolů. Pohyb lidí se vrátil na terén bez nutnosti stále někam přecházet, něco podcházet nebo se nořit do tmy.

A na kolik ty varianty vyjdou?

To jsme zatím na začátku. V tuto chvíli máme ideové návrhy, které bude muset ať už městský obvod, nebo město podrobněji prověřit a finančně vyčíslit. Teprve pak bude možno rozhodnout o realizaci třeba jedné z variant, případně o době její realizace.

Autor: Martin Pleva, MS Deník, 11.3.2013

Zdrojový článek s fotografiemi: http://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/hlavni-architekt-ostravy-frydlantskym-mostum-jen-drobna-uprava-nepomuze-20130311.html