Debata Fenomén Bachner aneb Jaká je budoucnost jedné z nejvýznamnějších ostravských staveb?
Srdečně vás zveme na odbornou diskusi o budoucnosti jediné realizace Ericha Mendelsohna v ČR, která navazuje na intervenci Štěpána Kuse ve vitríně OD Bachner v rámci festivalu Kukačka.Akce se koná 10. listopadu 2021 od 18 hodin v městské galerii PLATO Ostrava, pořádá ji Antikvariát a klub Fiducia ve spolupráci s festivalem Kukačka, Městskou galerií Plato a umělcem Štěpánem Kusem.
Jeden z velkých obchodních domů v centru Moravské Ostravy z období první Československé republiky vznikl na základě projektu z berlínské kanceláře světově známého architekta Ericha Mendelsohna. Architekt v něm uplatnil principy architektury nové věcnosti, kombinované s expresivním motivem reklamního motivu neonové výzdoby v podobě nápisů a symbolu B v kruhu, odvozeného od příjmení majitelů domu (Bachner). Nedávno se symbolicky nápis vrátil do výlohy obchodního domu díky umělecké intervenci Štěpána Kuse v rámci festivalu Kukačka.
O významu a budoucnosti této stavby budeme diskutovat s hosty:
Jan Sapák – architekt a teoretik architektury
Martin Strakoš – historik umění a památkář
Ondřej Vysloužil – architekt, ředitel MAPPA
Martin Novosad – zástupce majitele objektu, omluven pro nemoc, přečteme zaslané stanovisko
Debatu moderuje Marta Pilařová.
Pořádá Antikvariát a klub Fiducia ve spolupráci s městskou galerií PLATO, festivalem Kukačka a Štěpánem Kusem.
Pozor! Koná se v městské galerii PLATO.
Doporučujeme rezervaci na info@plato-ostrava.cz
Doporučené vstupné 30 Kč.
Kapacita 50 osob.
Tisková zpráva INSTALACE FESTIVALU KUKAČKA
Jedinečná, ale opomíjená kulturní památka Ostravy se hlásí o slovo.
V centru Ostravy můžete spatřit na první pohled nevýraznou stavbu ze třicátých let 20. století, která je však unikát. Jedná se o jedinou stavbu v České republice, která vznikla na základě návrhu architekta Ericha Mendelsohna. Ten je považován za významnou postavu avantgardní architektury a jeho stavby vznikaly napříč Evropou, ale i v Izraeli nebo USA. Od začátku října se obchodnímu domu Bachner, jak zněl původní název, dostává nečekané pozornosti – jeho osud připomíná rozměrná umělecká instalace, která okupuje výlohu domu.
Stavbě, která dnes působí vcelku nenápadně, za první republiky vévodil velký neonový nápis Bachner a impozantní kruhový poutač s písmenem B na střeše. Pro Mendelsohnovy návrhy je typické využití typografie jako výrazného architektonického prvku. Typografické prvky ostravské stavby inspirovaly studenta umění Štěpána Kuse k nové interpretaci. Dynamický nápis Bachner umístil do výlohy v přízemí obchodního domu a kruhový poutač ztvárnil jako mizející znak nastříkaný křídovým sprejem na chodník před budovou. Intervence vznikla v rámci festivalu Kukačka, který se zabývá uměním ve veřejném prostoru Ostravy a letos probíhá již jeho devátý ročník.
Obchodní dům Bachner je zapsán do seznamu kulturních památek, avšak jeho stav se již leta zhoršuje a stále čeká na kvalitní rekonstrukci. Inspirací může být např. jiná Mendelsohnova stavba – obchodní dům Pettersdorf v polské Vratislavi.
Součástí festivalu je i veřejná diskuze s odborníky o budoucnosti stavby, která se bude konat 10. listopadu 2021 od 18 hodin v městské galerii PLATO Ostrava.
Autor: Štěpán Kus
Kontakt:
+420 774 119 537
—————————————————
Odkaz na text o instalaci na stránkách festivalu Kukačka: http://www.kukacka.org/stepan-kus/
Odkaz na facebookovou událost diskuze: https://www.facebook.com/events/163866889290461/
Odkaz na stránky pořadatele diskuze Antikvariát a klub Fiducia: https://klubfiducia.cz/
Webová stránka o obchodním domě Bachner: www.bachner.cz
Festival Kukačka
Kukačka je ostravská platforma negalerijní prezentace současného umění, inspirující se hnízdním parazitismem kukačky obecné. Jejím cílem je především definovat a v dílčích uměleckých intervencích uplatňovat sociálně a kulturně inovativní postupy a strategie.
Kukačka se intenzivně zaobírá otázkou společenské role umění, jeho ambicemi i schopnostmi navázat vzájemný dialog mimo „klauzuru“ bílé galerijní kostky. V širším kontextu pak tematizuje i současný rozpor mezi potřebou umělců komentovat současný stav věcí a ochotou publika jim naslouchat.