„Domácí reklamní tvorba“ v galerii V Rámci

Jak vyfotit zrcadlo, aniž by se v něm odráželo to, co zobrazeno být nemá?
Kam umístit fotografovaný předmět tak, aby jeho okolí nepůsobilo na fotografii rušivě? Jakým způsobem podržet věc pro pořízení fotografie a nebýt přitom vidět? Takové a mnohé další otázky si pokládají protagonisté domácí reklamní tvorby (DRT). Slepé uličky jejich hledání můžete vidět na výstavě Domácí reklamní tvorba II., která je k vidění v galerii V Rámci od 19.12. 2014. Výstava bude zahájena 18.12. v 18:00.

Domácí reklamní tvorba je spíše než uměním neuměním. Nemá ani umělecký záměr, jejím typickým produktem jsou fotografie vzniklé z pouhé praktické potřeby konkrétní věc prodat. S rozmachem internetového obchodování dosahuje DRT masového měřítka. V dnešní době, přesycené levnými digitálními fotoaparáty, šlapou domácí kreativci na paty osvědčeným, a v mnoha případech již zastaralým postupům, které používá reklama „profesionální“ neboli „elitn&i acute;“. V případě DRT se ale jedná o komplexní proces – kromě pořízení vhodného snímku jde také o skladbu textu, tedy tvorbu neotřelých titulků a popisků. Často se v této souvislosti hovoří o spotřebitelsky příjemné reklamě informativní, nikoli o agresivní reklamě přesvědčovací.

Přestože DRT z vysoké reklamy vychází a je jí do velké míry inspirována, nemívá obvykle takové kvality. Je naopak mnohdy velmi spontánní, naivní, neškolená, všeobecně srozumitelná a svými přirozenými nedostatky i působivá. Z tohoto důvodu také není možné DRT hodnotit měřítky „elitní reklamy“, jejím nejvýznamnějším rysem je zejména laickost jejího tvůrce.

O autorech:

Tandem Kámoš a Kámoš (Tomáš Vodňanský – Vladan Brož) vznikl v roce 1992. Prvním projektem skupiny byl výstavní soubor Ztráty a nálezy, který předurčil i umělecký směr tvůrců. Větší pozornost pak vzbudil dokumentární snímek Vše, co jsem chtěla vyfotit, projekt Domácí reklamní tvorba nebo kurátorský počin První fotografie.

IMG_0739.JPG