Festival Ostravské dny pořádá koncerty v New Yorku. Přispěl na ně i Miloš Forman. Zdroj: IHned, 25.3.2014
O úspěchu hudebního festivalu Ostravské dny nové hudby svědčí, že mezinárodní časopis Artforum jej vloni zařadil mezi nejlepší světové akce. Nyní pořadatelé v čele s dirigentem a skladatelem Petrem Kotíkem chystají ozvěny festivalu, které se budou konat v New Yorku. Český režisér Miloš Forman patří k donátorům, díky nimž se v New Yorku tento týden uskuteční hudební akce nazvaná Ostrava Days in New York. Tři špičkově obsazené koncerty, na něž ve středu v brooklynském sále Roulette a ve čtvrtek v Bohemian National Hall dorazí zhruba osm set návštěvníků, pořádá festival Ostravské dny nové hudby v čele se svým ředitelem Petrem Kotíkem.
“V Americe má společnost zájem na tom, aby podobné akce proběhly, kdežto v Čechách jste za ně málem trestaní,” říká Kotík, jehož festivalu v Ostravě vloni ministerstvo kultury snížilo grantový příspěvek téměř o polovinu. Aby akce, jíž zahájil koncert ansámblu Philipa Glasse, vůbec proběhla, musel Kotík festivalu půjčit ze svých úspor. Loňské Ostravské dny posléze mezinárodní časopis Artforum zařadil mezi nejlepší světové umělecké akce roku. Na nynější koncerty v New Yorku získal Kotík peníze od donátorů a také z městských a státních grantů, které v USA obdržel jeho dlouholetý S. E. M. Ensemble. Koncerty v New Yorku se konají u příležitosti osmdesátých narozenin skladatele Christiana Wolffa, jenž je s Ostravskými dny spojený od jejich začátku. “Skladatele definují velká orchestrální díla, a Wolff složil šest ze svých osmi právě pro Ostravské dny,” připomíná Kotík.
Wolff patřil společně s Johnem Cagem, Mortonem Feldmanem a Earlem Brownem do skupiny skladatelů, kteří od padesátých let radikálně posouvali hranice moderní hudby. “Přišli se zcela novými koncepty, a protože šlo o uzavřenou skupinu, stačilo znát jednoho a člověk hned věděl i o ostatních,” vysvětluje Kotík, jehož ansámbl Musica viva pragensis již roku 1964 účinkoval pod vedením Johna Cage v Praze a ve Varšavě. Právě v Polsku kvůli nedostatku času na zkoušení nestihl uvést skladbu For 6 or 7 Players, kterou Wolff roku 1959 napsal již coby sedmnáctiletý. Cage tehdy nechal noty u Kotíka, který je znovu objevil teprve před čtyřmi roky. Od té doby skladbu uvedl v Holandsku s Ostravskou bandou a se svým S. E. M. Ensemblem také v New Yorku. Tam znovu zazní opět ve středu.
Festival představí také skladbu Mirage od Íránčana Idina Samimiho Mofakhama, který byl vloni studentem Ostravských dnů. “Už několikrát se stalo, že na Ostravských dnech se studenti seznámí a pak spolupracují. Mofakham takto vloni v Ostravě potkal polskou skladatelu Martynu Koseckou, kterou nedávno pozval na koncerty do Íránu,” říká Kotík, jehož festival dříve podobně pomohl například skladatelce Lucii Vítkové. “Mezi profesorem a žákem nejde nikdy o jednosměrný proud energie, dobrý profesor totiž žáky něco naučí, a něco se naučí i od nich. To, co děláme na Ostravských dnech, není jen pro Ostravu, protože se to vrací a ovlivňuje to i nás samotné,” tvrdí Kotík, který se takto na loňském festivalu znovu sešel nejen s Wolffem, ale také se skladatelem Philipem Glassem. Ten bude společně se saxofonistou svého ansámblu Jonem Gibsonem patřit k účinkujícím Kotíkových newyorských koncertů. Dále na nich vystoupí například houslistka Pauline Kim Harrisová či klavíristi Daan Vandewalle a Joseph Kubera, který dokonce hudebnímu sálu Roulette vybíral klavír Steinway. “Říká se, že Steinway v Roulette je nejlepší klavír v celém New Yorku,” připomíná Kotík.
Ostravská banda a S.E.M. Ensemble také v americké premiéře uvedou skladby českých autorů Martina Smolky či Petra Cíglera. “Je to jen jedna z mnoha položek programu, který má Newyorčanům zprostředkovat obraz loňského festivalu,” dodává ředitel.