Fotograf Pavel Šmíd a jeho soubor Dvojice ve foyer Arény

Komorní scénu Aréna čeká v této sezóně už druhá vernisáž fotografické výstavy, která bude tradičně instalována ve foyer divadla. Představen bude tentokrát černobílý soubor pardubického rodáka Pavla Šmída, vystaveno bude zhruba na patnáct černobílých snímků ze souboru Dvojice. Vernisáž výstavy proběhne v úterý 1. prosince 2015 od 17 hodin. Vernisáž slovem uvede literát Petr Hruška a hudebně doprovodí Jiří Neduha z kapely Zpocený voko.

„Výstižnější by byl název Podoby. Ony Dvojice jsou spíše názvem praktickým: fotografie jsou vystaveny ve dvojicích. Proč? Jednoho dne, když jsem si prohlížel své poslední práce, mne napadla charakteristika mého “zaznamenávání”, mého dokumentu: Všichni společně žijeme jeden velký příběh a je jedno, ve kterých kulisách právě jsme. Jenom ony se mění. Stejně smutný pohled psa za plotem v Plouha, francouzské Bretani, jako chlapce z ukrajinské vesnice; pomalovaná tvář domorodce na Velikonočních ostrovech a maska z Basilejského Fasnachtu; zbytek traverzy padlých “dvojčat” na Ground Zero ve tvaru kříže a rozjímající kněz v Jeruzalémě…,“ vysvětluje název souboru i jeho obsah Pavel Šmíd.
Pavel Šmíd je zajímavou osobností české kulturní scény, jejíž kořeny sahají do undergroundového prostředí totalitních časů. Studoval na Pedagogické fakultě v Hradci Králové, odkud byl v roce 1976, těsně před ukončením studií, vyloučen na příkaz Státní bezpečnosti. Poté až do prosince 1989 vykonával různé dělnické a technické profese a až létě roku 1990 mu bylo umožněno dokončit přerušená studia. V tomto mezidobí začal se svou vydavatelskou činností, původně samozřejmě ilegální. Byla to pro něj jediná možnost, jak být jako zakázaný autor poslouchán a čten.
Posléze založil nakladatelství Theo, kde např. v letech 1993 – 2009 vycházela v šesti jazykových verzích revue České republiky Welcome to the Heart of Europe. V letech 1996 – 2002 spolupracovalo nakladatelství Theo též s prezidentskou kanceláří. Vydalo portrét prezidenta Václava Havla a sborník jeho projevů. Theo je též vydavatelstvím poezie a literárního sborníku současných českých autorů 7edm (2005 – 2011).
Vedle literární práce se začal věnovat také fotografování. „Radost z okamžiku a smutek z jeho pomíjivosti. Sobecká touha jej vlastnit. Řemeslná nedokonalost a naivita vlastní kresby, proto touha po zážitku mapovat obrazem ten žitý příběh. Někdy až posedlost díváním se,“ to jsou dle jeho vlastních slov důvody, proč s fotografií vlastně začal.
Jeho doménou je černobílá fotografie a důrazem na kompozici a ve snímcích je cítit vliv takových fotografů jako Henri Cartier Bresson či Dennis Stock. V jedné osobě se tak mísí spisovatel s fotografem, oba pozorovatelé života se smyslem pro humor, kořeněný špetkou surrealismu a někdy i trapnosti či směšnosti, jindy jsou jeho snímky dramatické, pečlivě uspořádané až abstraktní. Přiznává, že s příchodem digitální fotografie i on občas podlehne barvě, nicméně černobílá fotografie na film se vší svou obtížností při vzniku hotových snímků, je pro něj největší magií, zázrakem a adrenalinem v jednom.
Pavel Šmíd absolvoval od roku 1998 několik samostatných (v České republice, Německu, Francii, Anglii, USA, Japonsku) a několik společných výstav (v České republice, Francii, Německu, Polsku, USA). Knižně vyšel Reportrét – fotografické portréty předních českých výtvarníků, Příběhy fotografů z Pardubicka, Jeden den České republiky a Pouti a Pouta.
Pavel Šmíd v současnosti žije ve vesničce Česká Rybná u Proseče a pracuje jako freelancer a kurátor Galerie města Pardubic.

image