Ilona Rozehnalová | Městská galerie v jatkách — sen, který se může splnit – archiv bulletinu 3/2016

Vznik městské galerie v Ostravě je téma, kterým se spolu s přáteli zabýváme již mnoho let. Stáli jsme také za založením spolku Kunsthalle Ostrava, který zaštiťoval naše úsilí a měl se stát partnerem města v diskusích o tom, jak by měla daná instituce vypadat a kde by mohla sídlit. Jak mnozí víte, v letech 2012–2013 naše snažení zřídit řádnou příspěvkovou organizaci nabralo obrátky poté, co tehdejší vedení města oznámilo záměr provozovat galerii jako tříletý projekt Trojhalí Karolina a umístit ji do vítkovického Gongu. V prvním čísle našeho bulletinu v červnu 2013 jste se mohli dočíst o tom, proč jsme celý proces považovali za netransparentní a umístění galerie do nevhodných prostor Gongu za účelové. Bohužel, na jednání zastupitelstva 26. června 2013 byl projekt Trojhalí schválen – jednání jsme se zúčastnili s Martinem Mikoláškem a Jiřím Surůvkou a vystoupili jsme několikrát v diskusi.1 Více o celém jednání zastupitelstva si můžete přečíst na webu Krásné Ostravy, kam jsem několik dní poté napsala článek a umístila všechny odborné posudky.2 Podívám-li se na celou kauzu s odstupem tří let, jsem ráda, že se nakonec podařilo město přesvědčit, aby vypsalo řádné výběrové řízení na post uměleckého šéfa galerie. Tím byl zvolen současný šéf městské galerie PLATO Marek Pokorný. Podařilo se také prosadit razantní snížení nákladů na nájemné prostor v Gongu. Důležité také bylo, že celou situaci sledovala celostátní média. K problematice vzniku městské galerie se vyjádřila řada respektovaných osobností, a vznikl dokonce dokument nazvaný příznačně OMG!!! v režii Janka Rouse, který je ke zhlédnutí na TV Artyčok.3 Celá kauza byla také popsána v odborném časopise Art and Antiques4 , kde bylo poukazováno na problematické propojení galerie s privátní firmou Vítkovice a.s., finanční netransparentnost, nevhodné podmínky výstavních prostor, odtržení od místní umělecké scény a v neposlední řadě na rozrůzněnost odborných posudků – „Zatímco Petr Nedoma (ředitel Galerie Rudolfinum) projekt chválí a zmiňuje jen drobná pochybení technického rázu, Michal Škoda (ředitel Domu umění v Českých Budějovicích) a Rostislav Koryčánek (bývalý ředitel Domu umění v Brně) označují strategický plán za špatný. Odmítavě se k projektu postavili také historici umění Milena Bartlová a Otto M. Urban. Mezi největší chyby podle nich patří finanční nadhodnocenost a nevyvážený program kombinující prodejní výstavy, představení regionálních umělců, výstupy uměleckých workshopů i přehlídky mezinárodních hvězd současného umění.” … více informací na kros14_web.pdf (krasnaostrava.cz)