Mezinárodní hudebníci z avantgardní berlínské scény vystoupí v Ostravě
Bonnie Jones, Andrea Neumann, Dafne Vicente-Sandoval, Chris Cogburn, Ronaldo Hernandez a Ivan Palacký se představí ve středu 14.5. v 19 hodin v ostravském Domě uméní. Koncert experimentální hudby z volného cyklu Pohyby-zvuky-prostory představí jedinečnou mezinárodní sestavu progresivních hudebníků, kteří touto dobou tvoří součást neustále se okysličující avantgardní berlínské scény. Pět mezinárodních hudebníků doplní brněnský Ivan Palacký. Akci pořádá občanské sdružení Bludný kámen.
Bonnie Jones je Korejsko-americká spisovatelka, improvizátorka a performerka . Pracuje především s elektronickou hudbou a textem. Během koncertu často využívá digitální pedálové delaye jako upravené elektronické nástroje. Hraje přímo na odhalené obvodové desky s kabely, čímž vytváří syrové a často chaotické elektronické zvuky. Její zvuková paleta zpochybňuje přijímané výrazové prostředky současné hudby i konvenční způsoby hraní elektronických hudebníků.Bonnie vytváří improvizované i komponované multimediální performance založené na textu a zvuku, jimiž prozkoumává proměnlivost a fungování elektronického noisu (field recordings, preparace elektrických obvodů) a nalezeného, mluveného či vizuálního textu. Zajímá ji, jak lidé v daném technologickém kontextu tyto zvuky a texty vnímají, „čtou“ a jak na ně reagují. Text se v jejích performancích uplatňuje v projekci i živém procesu psaní. Bonnie Jones je básnířka a v přímé improvizované spolupráci s hudebníky, videoartisty, tanečníky a spisovateli, jakož i diváky, objevuje „psaní mimo stránky“. http://vimeo.com/1614366
Dafne Vicente-Sandoval
*1979 v Paříži
Dafne zkoumá zvuk skrze improvizaci, současné zvukové performance a zvukové instalace. Její hlavní hudební a zvukový nástroj je fagot. Svůj osobní přístup soustřeďuje na křehkost zvuku a jeho vznik určený konkrétním prostředím. Jiným aspektem její tvůrčí praxe je dekonstrukce tradiční techniky hraní. Dafne zesiluje zvukové fragmenty prostřednictvím miniaturních mikrofonů umístěných v nástroji. Když pak občas doplní své hraní klasickou technikou hry, vzniká slyšitelné narušení vztahu částí a celku, vnitřku a vnějšku – vynořování ve zpětné analýze. Dafne žije v Paříži.http://vimeo.com/85202619
Andrea Neumann
Piano, Inside Piano, Composition
Andrea Neumann se narodila v roce 1968 ve Freiburgu, studovala hru na klavír na Hochschule der Künste v Berlíne. Od roku 1994 se zabývá především hraním a skládáním na poli současné hudby a experimentální hudby. Od roku 1996 hraje speciální autorskou technikou „inside piano“. V procesu objevování nových zvuků pro piano redukovala celý nástroj pouze na struny, rezonanční desku a kovový rám. Za pomocí elektroniky manipuluje a zesiluje zvuky, které jsou jinak neslyšitelné. Tímto způsobem vyvinula řadu nových hráčských technik a způsobů jak preparovat daný instrument a vyzískat z něj dosud neslyšené a možná i neslýchané zvuky. Andrea Neumann se významně podílí na živosti fenoménu nekonformní berlínské hudební scény, která propojuje noise, elektroniku, současnou komponovanou hudbu, performance, sound art atd. Intenzivně pracuje v hraničních oblastech mezi kompozicí a improvizací, elektronikou “hand made” hudbou, mezi instrumenálními a performativními principy se soubory jako jsou Phosphor, Splitter Orchestra, Les Femmes Savantes a hudebníky jako např. Sophie Agnel, Burkhard Beins, Sabine Ercklentz, Bonnie Jones, Annette Krebs, Hanna Hartman atd. http://www.youtube.com/
Chris Cogburn
percussion, electronics
Perkusionista Chris Cogburn je také performer, kurátor a učitel. V současnosti žije mezi Austinem, Texasem a Mexico City. Jeho umělecká praxe a kurátorský zájem se točí kolem spolupráce různých improvizujících hudebníků. Cogburnův přístup k bubnům klade důraz na zvukový potenciál nástroje, na nástroj jako prostoru pro rezonanci. Koncentruje se na hranici mezi akustickým a elektronickým zvukem, na jejich odlišné kvality a místa rezonance (reproduktor / bicí). Cog a na festivalech jako jsou burn jezdí a hraje především v USA, Mexiku, Peru a na festivalech jako jsou : Issue Project Room, Roulette, La Fonoteca Nacional, The Seattle Improvised Music Festival, Festival Aural a Cha’ak’ab Paxxil Festival. http://
Rolando Hérnandez
Rolando je improvizátor žijící a pracující v Mexico City. Jeho práce se zaměřuje na přeuspořádání a definování prostoru z hlediska zvuku a užití každodenních předmětů jako zvukových nástrojů. Jeho výchozí pozice zvukového tvůrce je nastavována vždy znovu od počátku. Spolupořádá koncertní řady UMBRAL a UBG spolupracuje s řadou umělců, hudebníků a zvukových performerů, soundartistů.
Ivan Palacký
Ivan Palacký je architekt a hudebník Hrál v různých skupinách a účastnil se rozmanitých hudebních projektů. Absolvoval mnoho koncertů se skupinou „Sledě, živé sledě“. V současnosti je členem ambi(val)entního dua „Tílko“ (s Jennifer Helia DeFelice) a audiovizuálního improvizačního dua „Koberce, záclony“ (s Filipem Cenkem). Vede si zvukový deník ze svých cest – zaznamenává útržky příběhů, podivné zvuky a rozmanité „akustické chyby“. Již několik let je jeho hlavní zálibou „dolování“ zvuků z amplifikovaného jednolůžkového pletacího stroje Dopleta 160 a 180. Od roku 2002 se věnuje volné improvizaci a rád se zúčastňuje krátkodobých projektů (spolupráce s duem Cremaster, Ruth Barberán a Margaridou Garcia, Willem Guthriem, Andreou Neumann, Klausem Filipem ad.), stejně jako rád hraje sám. http://vimeo.com/10254979