Milan Líčka: Nová sezóna u Bezručů se nese v duchu proměny

Na tiskové konferenci představil štáb DPB program 69. sezóny s podtitulem Ztráty a nálezy. Vtipný spot na toto téma vytvořil Lukáš Melník a představil na něm všechny současné členy souboru, viz http://www.youtube.com/watch?v=rLtgtXvvo60#t=40. Slavnostní zahájení sezóny se uskuteční 9. září inscenací oceňované komedie Můj romantický příběh, poté budou vyhlášeny výsledky ankety Bezruč sobě o nejlepší herečku, herce a inscenaci uplynulé Roztoužené sezóny. V následujícím textu pár slov o chystaných inscenacích a pak to, co zaznělo o dalších plánech a směřování divadla…
První z pěti inscenací je česká premiéra hry současné německé spisovatelky, dramatičky a režisérky Felicie Zeller Klub outsiderů. Tuto „prokrastinační grotesku“ o odkládání činů, pasivitě a nechuti k naplnění života režíruje brněnský divadelník Jiří Honzírek (1979), premiéra se chystá na 19.září. Další dvě hry budou v Ostravě inscenovány vůbec poprvé. Beckettovo Čekání na Godota je ikonou absurdního dramatu a podle režiséra Štěpána Pácla, který své pojetí charakterizuje jako „klauniádu pod stromem“, se sem velmi hodí, protože stále čekáme, že se v Ostravě bude lépe dýchat, že bude práce, že ožije střed města a bude líp. Premiéra je ohlášena na 31.října. Irského dramatika, divadelního a filmového režiséra Martina McDonagha už Bezruči uvedli v sezóně 2012/13 hrou Mrzák inishmaanský, nyní se k němu vracejí „bratrovražednou komedií“ Osiřelý západ, s premiérou v lednu. Poutavé podobenství dnešního světa o odkrývání temných zákoutí lidské duše bude režírovat Jana Ryšánek Schmiedtová (1983), která se v NDM výrazně zapsala inscenacemi Kuřačky a Perfect Days.
Dílo rakouského dramatika Ödöna von Horvátha Kazimír a Karolína se podle slov autora odehrává na Oktoberfestu v současnosti (tedy roku 1932). Podle režiséra Pácla je však příběh o dvou mladých lidech během jedné divoké noci nadčasový a mohl by se odehrávat třeba dnes na Stodolní. Inscenaci chystanou na březen charakterizuje sloganem „rychlá a zběsilá jízda na horské dráze“. Závěr sezóny bude nesen v lehkém, osvěživém duchu Dumasových Tří mušketýrů, plných romantiky a kaskadérských kousků, v nichž „ostré kordy i jazyky cupují bránice“. Neboli „jak nádherně se asi žilo v době, kdy jedno slovo mělo váhu, platilo a dodržovalo se“, jak říká bulharský režisér Nikolaj Penev působící na scénách v Evropě i v USA. Premiéra je ohlášena na květen.
Minulá sezóna u Bezručů byla velmi úspěšná a s několika inscenacemi bude soubor hostovat. Audienci uvede na prestižní přehlídce Divadlo Plzeň a v rámci oslav sametové revoluce 19. listopadu v pražském Činoherním klubu, Petrolejové lampy na Festivalu 13+ v Divadle v Dlouhé a na těšínském Festivalu divadel Moravy a Slezska. Největší zájem je o Můj romantický příběh , který bude uveden v Praze v Divadle v Celetné a v řadě českých a moravských měst. Kromě toho je na obzoru ještě nějaké natáčení…
Divadlo postihla velká ztráta krve, po dekádě působení odcházejí Tereza Vilišová a Tomáš Dastlík, hvězdy přitahující publikum. Navíc i slibný Josef Jelínek a Přemysl Bureš. Soubor doplní absolventi JAMU Sarah Haváčová a Vojtěch Říha, které můžeme vidět ve Scapinových šibalstvích. Divadlo musí hledět dopředu a směrovat dramaturgii tak, aby stále přitahovalo mladé diváky a přitom zůstávalo na předních místech peletonu českých scén. Je to výzva, kterou chtějí v DPB řešit cestou tématické dramaturgie, kdy jsou herci blízko vnitřnímu dramatu postav, a především důsledné herecké dramaturgie, jaká třeba byla v DPB za Jana Kačera a jeho party na přelomu padesátých a šedesátých let. Nezbývá, než Bezručákům popřát úspěch v nové sezóně a splnění nemalých cílů.

IMG_0558.JPG