Milan Líčka | Rok v ostravských divadlech (ve zkratce) – archiv bulletinu 3/2013

Ostravské divadlo je fenomén vzbuzující už řadu let pozornost české kulturní veřejnosti, navenek je to vidět při hostování na přehlídkách i při vyhlašování oficiálních cen. O úrovni našich scén snad napoví stručná bilance toho, co letos vzniklo a co jsem viděl v činohře čtyř ostravských scén. Na reprezentativní scéně NDM měli hlavní slovo Peter Gábor a Janusz Klimsza. Gábor sklízí velký ohlas se Shakespearovým Snem noci svatojanské: velkorysá výprava, nápadité řešení a barvité kostýmy souzní s hereckými výkony. Walserovo drama Smrtihlav mělo výbušný dopad při účtování s nacistickou minulostí v NSR 60. let. Solidní inscenace odráží kromě tématu zamlčované viny také generační střet. Na výbornou Gábor postihl francouzský esprit a provokativnost komedie Pozvání na zámek Jeana Anouilha, jejíž zápletka vychází z nápadu cynického aristokrata manipulovat s city druhých. Janusz Klimsza rád experimentuje, jak ukázal ve zkušebně na hře Slož mě něžně Billyho Roche. Příběh potulných komediantů pojal drsně, herci trénovali box, který předvádějí. Vedle toho se strmě vypíná jevištní báseň Tristan a Isolda, Klimszova dramatizace románu Josepha Bédiera, který vychází z keltské legendy. Osudový příběh nenávisti, jež přeroste v lásku až za hrob, má sílu antických tragédií a je pojat s rozmachem, který vyráží dech. (Tak působivou inscenaci můžou v Praze jen závidět.) Dalším počinem je inscenace sto let staré hry Václava Štecha Veřejné blaho aneb Deskový statek. Zápletka líčící zákulisí voleb na maloměstě, majetkové spekulace i charaktery postav vyznívá tak, jako by se udála dnes. Komedie se stylovou výpravou, doplněná songy a provedená s hereckým furore osloví široké spektrum diváků. … více informací na http://www.krasnaostrava.cz/wp-content/uploads/2013/12/kros-03-web.pdf