Moderovaná debata s režisérem Davidem Jařabem

Národní divadlo moravskoslezské uvedlo v rámci činoherního cyklu o ztrátě kolektivní paměti novou hru režiséra a dramatika Davida Jařaba Za vodou (Dokud nás smrt…). Hra vychází z reálných osudů obyvatel Hlučínska. Beseda s autorem hry, známým divadelním a filmovým režisérem Davidem Jařabem se koná 15. dubna od 18:00 v Antikvariátu a klubu Fiducia. V kraji Hlučínska autor strávil velkou část svého dětství: „Narodil jsem se v Hranicích na Moravě, ale do svých osmnácti let jsem žil v Ostravě a velkou část svého dětství jsem trávil v Koutech (dnešní Kravaře) a ve Štěpánkovicích, obcích na Hlučínsku. Z tohoto kraje pochází rodina mého otce Josefa Jařaba, který myslím patří k významným rodákům z Prajzké“. Hru Za vodou (Dokud nás smrt…) napsal Jařab přímo na zakázku Národního divadla moravskoslezského. Inspirací mu byly reálné osudy obyvatel Hlučínska: „Ačkoli je příběh hry smyšlený, všechno, co se v něm odehrává, má reálný základ a podobnost se skutečnými osudy není náhodná,“ dodává Jařab. 

David Jařab se narodil v roce 1971 v Hranicích na Moravě. Do svých osmnácti let žil v Ostravě. Vystudoval Janáčkovu akademii múzických umění v Brně, obor činoherní režie. Od roku 1993 působil v brněnské experimentální scéně Hadivadlo jako režisér, posléze autor a nakonec i jako umělecký šéf. V roce 1997 odešel do Prahy, kde se živil jako pedagog, autor scénářů, překladatel a televizní a divadelní režisér na volné noze. Od roku 2002 se jako režisér a kmenový autor stal vedle Dušana D. Pařízka určující osobností pražského Divadla Komedie. Kromě činoherní režie a dramatiky se věnuje také autorskému filmu. V roce 2004 měl premiéru jeho celovečerní snímek Vaterland – Lovecký deník. Je autorem více než deseti původních nebo adaptovaných divadelních textů, více než třiceti komponovaných literárně-divadelních večerů a režisérem téměř třiceti celovečerních inscenací. Věnuje se také výtvarné činnosti a scénografii. Prakticky všechny své texty realizuje sám jako režisér. Mezi jeho nejúspěšnější inscenace patří scénická adaptace románu Ladislava Klímy Utrpení knížete Sternenhocha (2007), první dvě inscenace původních divadelních her z pražského triptychu Vodičkova – Lazarská (2005) a Žižkov (2006) nebo inscenace her Rainera Wernera Fassbinedera Hořské slzy Petry von Kantové (2005) a Elfriede Jelinekové Klára S. (2004). David Jařab získal za svůj celovečerní film Vaterland – Lovecký deník Cenu literárního fondu pro nejlepší film roku 2004 a cenu filmové akademie Český lev za výtvarný počin v českém filmu v roce 2004.

jarab