Ondřej Durczak | Requiem pro Ostravu – archiv bulletinu 4/2018
V roce 2006 vyšla pozoruhodná útlá fotografická publikace o Ostravě s více než třemi desítkami dokumentárních fotografií od německého fotografa a nakladatele Hansgerta Lamberse. Dostala zvláštní název Ostrava: Opravená panenka vrátí radost. I přes svůj potenciál se ke stávající kolekci podobných autorských knih fyzicky nezařadila a zůstala pro většinu ostravských nadšenců a fotografů neznámou publikací. Vedle oficiální produkce novinářské a propagační fotografie zaznamenávali tvář průmyslového města Ostravy také další autoři, kteří přes minimální možnosti publikování svých fotografií přistupovali k tématu osobitě. Mezi fotograficky dokumentující autory poválečné a normalizační Ostravy lze zařadit například Viktora Koláře (1941), Miloše Poláška (1939–2017), Petra Sikulu (1941), Fedora Gabčana (1940) nebo Květoslava Kubalu (1939–2017). Specifičnost reálií Ostravy přitahovala pozornost i mimoostravských autorů, kteří se příležitostně, ale přesto s jistou systematičností do města vraceli. Jednotlivé snímky i celé soubory vytvořili Milan Pitlach (1943), Gustav Aulehla (1931) nebo Vladimír Birgus (1954). Tito tři fotografové odkryli svá svědectví o návratech do Ostravy po mnoha letech od pořízení prvních snímků. Nejinak tomu bylo v případě německého autora Hansgerta Lamberse. … více informací na http://www.krasnaostrava.cz/wp-content/uploads/2019/02/KROS23_web.pdf