Televizní premiéra záznamu inscenace S nadějí, i bez ní
Česká televize připravila na 10. listopadu do vysílání záznam inscenace Komorní scény Aréna S nadějí, i bez ní. Stane se tak téměř rok od jejího natočení, které proběhlo loni na začátku prosince. Tehdy se vše s inscenací spojené přesunulo do televizního studia ČT v Ostravě-Radvanicích, aby tam televizní štáb v čele s režisérkou Lenkou Wimmerovou během čtyř dnů připravil záznam této kritiky i diváky oceňované inscenace.
S nadějí, i bez ní měla svou divadelní premiéru v lednu 2012 a od té doby se stala legendou. Reprezentovala Komorní scénu Aréna na významných divadelních festivalech a získala hned několik prestižních cen. Hru napsal dramaturg Tomáš Vůjtek a byl za tento text oceněn v dramatické soutěži Cen Alfréda Radoka, kde získal v roce 2009 druhé místo, přičemž první místo nebylo uděleno. O tři roky později ji na jevišti Arény v české premiéře režíroval umělecký šéf KSA Ivan Krejčí.
Tomáš Vůjtek později za hru získal také cenu Hvězd na vrbě, kterou Nadace Alfréda Radoka uděluje jen velice výjimečně. Herečka Alena Sasínová-Polarczyk za roli nazvanou Ona obdržela Cenu Českého divadla a inscenace se také pyšní Cenou Marka Ravenhilla za rok 2012.
Není tedy divu, že si Česká televize Ostrava vybrala mezi desítkami dalších divadelních děl právě S nadějí, i bez ní, aby ji zachytila a do budoucna uchovala v podobě televizního záznamu.
Hra vznikla podle knihy vzpomínek Zpráva o mém muži, kterou napsala Josefa Slánská, vdova po popraveném někdejším tajemníkovi KSČ, Rudolfu Slánském. V ní se Slánská pokusila očistit jméno svého manžela, který skončil coby oběť vykonstruovaných politických procesů v 50. letech 20. století, jež však sám původně připravoval. Divadelní inscenace je reflexí hrůzných dějin českého komunismu a potažmo našich moderních dějin vůbec, neboť děj hry končí až v devadesátých letech minulého století. Tato reflexe je ale vedena s humorem, který je často sarkastický a místy i hodně černý.
Hra byla napsána přímo pro představitelku hlavní role Alenu Sasínovou-Polarczyk.
„Nádhernou roli dostala Alena Sasínová-Polarczyk, která svou hrdinku hraje bez velkých gest, zato s hlubokým soustředěním.“ Milan Líčka, ostravablog.cz, 16. 02. 2012
„Alena Sasínová-Polarczyk hraje tak, že po nadsázce není ani stopy. Jde o pečlivou psychologickou drobnokresbu.“ Berenika Urbanová, Divadelní noviny, 23. 02. 2012
„Tragický, bizarně hrůzný osud ideologicky zaslepené ženy (v postavě nazvané Ona doslova exceluje Alena Sasínová-Polarczyk), které v moskevském azylu unesli dítě a jež zavírala oči před stalinským terorem i stupňovanými domácími nezákonnostmi, je tu rozkrýván v podobě brutálních výslechů.“ Vít Závodský, Týdeník Rozhlas, 01.03.2013
Vedle ní na scéně excelují i Marek Cisovský a Albert Čuba coby postavy shodně nazvané Karel.
„Hlavní tíha inscenace je však rovnoměrně rozložena mezi představitelku hlavní role a její dva spoluhráče. Marek Cisovský i Albert Čuba rozehrávají široký rejstřík hereckých prostředků: v jejich projevech se střídají sarkasmus, cynismus, sadistická krutost s falešnou slitovností a klaunským šaškováním. Diváka mrazí v zádech ve chvílích, kdy tito dva opouštějí scénu v čase dokonání rehabilitace rodiny Slánských v roce 1990 s gestem sametové revoluce – písmenem V ve vztyčených prstech, a s pozdravem Nashledanou… Kvalita předlohy, invenční režie a vynikající herecké výkony při závěrečném potlesku zvedly publikum ze sedadel.“ Ladislav Vrchovský, ČRo3 Vltava, 24. 1. 2012
Česká televize dlouho hledala vhodného režiséra, který by si troufl převést groteskně kabaretní stylizaci divadelní inscenace do televizní podoby. Nakonec se tohoto úkolu zhostila pražská režisérka Lenka Wimmerová, která má za sebou několik televizních filmů a také režii některých dílů seriálu Soukromé pasti či dramatického cyklu kanálu HBO Terapie II. „Nejvíce mne asi zaujala forma. Připomněla mi Tarantinovy Bastardy. Připadá mi důležité, aby se neblahé události let padesátých neustále připomínaly. Generace přímých účastníků vymírá, to znamená, že stopa po oněch zvěrstvech zarůstá a to mi přijde velice nebezpečné,“ říká sama režisérka na adresu divadelní inscenace.
Část veřejnosti se mohla se záznamem seznámit už v červnu tohoto roku, kdy Komorní scéna Aréna ve spolupráci s ostravským studiem České televize uspořádala předpremiéru televizní podoby S nadějí, i bez ní. Promítání tehdy proběhlo přímo v sále nejmenšího ostravského divadla.
Celostátní televizní premiéra záznamu inscenace S nadějí, i bez ní se odehraje 10. listopadu 2014 ve 20:20 hodin na ČT art.
Zdroj: Alice Taussiková, PR KSA