V Ostravě vystoupí fenomenální pianista Kirill Gerstein

Ostrava bude 18. února hostit jednoho z nejlepších pianistů současnosti – Kirilla Gersteina, který v Domě kultury města Ostravy uvede jeden ze dvou recitálů na území České republiky (druhý bude v Praze 23. 2.).
Mimořádný recitál přinese asketický ponor do Bacha (Invence) a třeskutou extravaganci Lisztovu (Transcendentální etudy). Obě díla mají společné to, že jsou to „cvičení ve hře na klavír“, ovšem nikoliv cvičení ledajaká.
Ostravské publikum tento fascinující pianista uchvátil již v říjnu 2013 Prokofjevovým Druhým klavírním koncertem, čímž také potvrdil, že je velkým propagátorem ruské hudby. Teď se tedy vrací na místo činu se svým recitálem. Bude to jedno z jeho dvou exkluzivních vystoupení v České republice.m
Do programu vybral Gerstein (mimochodem byl nejmladším přijatým studentem na bostonské Berklee College of Music) Bachovy Invence a Lisztovy Transcendentální etudy (původně ohlášený výběr z Bartókova Mikrokosmu z důvodu přílišné délky programu nezazní). Výběr skladeb je potvrzením Gersteinovy odvahy a chuti hledat. Při jejich interpretaci se může dostatečně projevit jeho fascinující technika. Zmíněný recitál prostě nemůže nikoho nechat chladným.
Vstupenky v ceně 200 korun můžete zakoupit v Janáček Pointu (Dům kultury města Ostravy), v pobočkách Ostravského informačního centra nebo online v rubrice VSTUPENKY.

Klavírní recitál Kirilla Gersteina
18. 2. 2015, 19 hodin
Dům kultury města Ostravy

Johann Sebastian Bach
15 tříhlasých invencí (sinfonií) BWV 787-801

Ferenc Liszt
Transcendentální etudy S 139

Mimořádný recitál přinese výstižnou připomínku toho, kam hudbu posunul klasicismus. Spojí totiž příklad Bachova důsledně polyfonního přístupu, který je již poněkud tvrdohlavým příkladem pozdního baroka, s neuvěřitelně ambiciózním cíleným pokusem mladičkého romantika Liszta o vůbec nejtěžší klavírní hru vůbec. Klasicismus od Haydna až po Beethovena tedy zůstane nevysloven, bude ale zajímavé si jej představit jako mezistupeň mezi asketickým ponorem do Bacha a třeskutou extravagancí Lisztovou. A obě díla mají společný paradox: jsou to cvičení ve hře na klavír, ovšem nikoliv cvičení ledajaká.

____________________

Mnohostranný klavírista Kirill Gerstein se rychle vyhoupl de nejvyšších sfér klasické hudby. Díky mistrovské technice, inteligentnímu přístupu a hudební zvědavosti, se kterou zkoumal různé hudební styly a repertoár napříč stoletími, se ukázuje být jedním z nejzajímavějších a nejvšestrannějších hudebníků dnešní doby. Jeho časné hudební vzdělání a hudební zkušenosti z jazzové oblasti ovlivnily důležitou měrou jeho interpretační styl.
Je nositelem prestižní ceny Gilmore Artist Award, která je udělována každé čtyři roky výjimečnému klavíristovi, bez ohledu na věk nebo národnost, disponujícímu všeobecnou a hlubokou muzikalitou a charismatem. Od roku 2010 spolupracuje s muzikanty, jako jsou Oliver Knussen, Brad Mehldau, Chick Corea, Timothy Andrés a další. Mimoto získal v roce 2001v Tel Avivu první cenu na soutěži Arthur Rubinstein Piano Competition, v roce 2002 cenu Gilmore Young Artist Award a v roce 2010 Avery Fisher Grant.
Během koncertní sezóny 2012-13 Gerstein účinkoval mj. s Boston Symphony Orchestra, se kterým hrál Prokofjevův klavírní koncert a koncert In Seven Days (Během sedmi dnů) Thomase Adèse, který orchestr také dirigoval, dále spolupracoval s Philadelphia Orchestra, s Montreal Symphony pod vedením J. Lacombea, se kterou zahrál Bernsteinovo dílo Age of Anxiety (Věk úzkosti), s Toronto Symphony Orchestra interpretoval Čajkovského klavírní koncert č. 1 pod vedením Maestra Guerrery. V Bostonu čtyřručně s T. Adèsem interpretovali komorní díla E. Cartera a Brahmse s komorním tělesem Boston Symphony Chamber Players. Dále Gersteinovo angažmá zahrnovalo koncertování s mnoha americkými orchestry (Indianapolis Symphony, Oregon Symphony, St. Louis Symphony a San Antonio Symphony).
Během koncertní sezóny 2011-12 Gerstein debutoval s New York Philharmonic, Seattle Symphony, na Aspen Music Festival a na londýnských Proms. Během třítýdenního hostování u Houston Symphony interpretoval všechny Rachmaninovy klavírní koncerty. Jeho hostování zahrnovala také koncerty s Cleveland Orchestra a Los Angeles Philharmonic, dále se představil v Atlantě, Baltimore, Chicagu, Dallasu, Detroitu, Milwaukee, San Franciscu nebo Vancouveru. Koncertoval rovněž na mnoha festivalech, např. Santa Fe Chamber Music Festival, Chicago’s Grant Park, s Philadelphia Orchestra na Vail Valley Bravo Festival, Mann Music Center a Saratoga, s Boston Symphony na Tanglewoodském festivalu, s Cleveland Orchestra na Blossom festivalu.
Se svým dlouholetým partnerem v interpretaci komorní hudby cellistou S. Isserlisem koncertoval na 92nd Street v New Yorku, dále ve Wolftrapu, s komorním orchestrem Cleveland Chamber Music Society a na chicagské univerzitě. V Evropě si zahrál s Českou filharmonií a Jiřím Bělohlávkem, NDR Hamburg pod vedením S. Bychkova, s Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin řízeným M. Janowskim, s Tonnkunstler Symphony Vienna pod taktovkou C. P. Flora. V Londýně koncertoval s Philharmonia Orchestra na Proms a recitálově v koncertní síni Elizabeth Hall.
Jako sólista se tak představil s mnoha předními evropskými orchestry, ale vystoupil i např. s NHK Symphony Orchestra Tokyo nebo Simon Bolivar Youth Orchestra Caracas. Recitály absolvoval v Paříži, Praze, Hamburgu a v Budapešti.
Jeho první sólo nahrávky zahrnují díla Schumanna, Liszta a O. Knussena a byly vydány nakladatelstvím Myrios Classics. Americký The New York Times je ohodnotil jako jedny z nejlepších nahrávek roku 2010. V únoru 2011 spolupracoval s Tabeou Zimmerman na nahrávkách sonát pro violu a klavír skladatelů Rebeccy Clarke, Henriho Vieuxtemps a Johannese Brahmse, a to opět pro nakladatelství Myrios.
Gerstein se narodil v roce 1979 ve Voroněži, v jihozápadním Rusku. Hru na klavír studoval na škole pro nadané děti. Během studia klasické hudby se jeho myšlenky ubíraly k jazzu, který měl možnost poslouchat díky obsáhlé kolekci jazzových nahrávek jeho rodičů. Poté, co upoutal pozornost vibrafonisty Garyho Burtona, který koncertoval na hudebním festivalu v tehdejším Sovětském svazu, odešel Gerstein do USA studovat jazzovou hru na klavír coby nejmladší student, který kdy byl přijat na Boston’s Berklee College of Music. Po ukončení studií, které absolvoval během tří let, pokračoval na Tanglewwod. Poté se vrátil ke klasické hudbě a přestěhoval se do New Yorku, kde studoval na Manhattan School of Music. Bakalářský i magisterský titul získal ve dvaceti letech. Poté pokračoval ve studiu v Madridu u Dmitrije Baškirova a v Budapešti u Ference Radose. Americkým občanem je od roku 2003. V současnosti žije střídavě v USA a Německu, kde od roku 2006 vyučuje hru na klavír ve stuttgartské Musikhochschule.

(null)