Vítkovické nádraží bylo slavnostně otevřeno přesně před 46 lety

Dne 26. 5. 1967 bylo slavnostně otevřeno nové nádraží Ostrava-Vítkovice, ležící na tzv. Polanecké spojce (mezi Polankou a Kunčicemi), jejímž úkolem bylo především odlehčit přetíženému ostravskému železničnímu uzlu. Na svou dobu velmi moderní nádražní budova, vystavěná podle projektu pražského architekta Josefa Dandy, je dodnes vynikajícím příkladem bruselského stylu. V roce 1963 navrhl architekt Josef Danda (1906-1999) výpravnu nádraží Ostrava-Vítkovice a společně s výtvarníky vytvořil jednotné dílo, spojující prvky „bruselu“ – keramické obklady, skleněné mozaiky, vlnitý plech, skleněné fasády, umělé hmoty do souzvuku ojedinělého výrazu, odlehčené hmoty z ocelové konstrukce s pilovitým motivem podpor v hlavním průčelí, uvnitř s velkou halou, s nápaditým uplatněním abstraktních reliéfů vypalovaných do drátoskla od Benjamina Hejlka a Františka Buranta, skleněné věže s hodinami od Vladimíra Kopeckého či tvarově a materiálově pozoruhodných podhledů a dlažeb.

Celý citovaný text Martina Strakoše o bruselském stylu v Ostravě najdete zde:  http://protimluv.net/protimluv/21-22/strana.php?cislo=8

 

vítk