Antonín Dvořák | Kam všude vedly koleje? – archiv bulletinu 1/2024

Dopravní podnik Ostrava vydal v březnu tohoto roku výpravnou publikaci Kam všude vedly koleje s podtitulem Historie nákladní dopravy na tramvajových tratích normálního rozchodu v Ostravě a okolí 1894–1972 autorů Rudolfa Pavelka a Jiřího Boháčka. Kniha vychází ke 130. výročí městské hromadné dopravy v Ostravě. Nová kniha navazuje na již vydané publikace stejného formátu 100 let elektrické tramvaje v Ostravě. Od Sanoku k Astře (2001), Trolejbusy uprostřed století. 50 let trolejbusů v Ostravě (2002), Od koňky k Sedanu. Historie úzkorozchodných drah na Ostravsku a Karvinsku (2004) a Od omnibusu k elektrobusu. 85 let městské autobusové dopravy v Ostravě (2015).

Železnice přišla do Ostravy v roce 1847 (Severní dráha císaře Ferdinanda z Vídně přes Břeclav a Přerov do Bohumína a dál na území dnešního Polska). Nákladní železniční doprava přispěla k rychlému rozvoji ostravské průmyslové aglomerace. Šachty, hutní provozy a další velké podniky byly napojeny vlečkami přímo na železniční síť. Existovalo však mnoho menších podniků, které nebylo možné z ekonomických či technických důvodů na železnici přímo napojit. A zde se otevíral prostor pro nákladní kolejovou dopravu po místních drahách vedených přímo ulicemi města, tedy, jak bychom dnes řekli, po tramvajové síti…

Celý text si můžete přečíst v čísle bulletinu Krásná Ostrava 1/2024 ZDE >>