Debata o japonské kultuře a divadle s japanoložkou Zdenkou Švarcovou a taneční publicistkou Lucií Burešovou

Součástí festivalu NODO – Nové dny opery Ostrava jsou i odborné debaty s významnými osobnostmi české kultury. Moderovaná debata s významnou českou japanoložkou a překladatelkou Zdenkou Švarcovou a odbornicí na japonský tanec Lucií Burešovou se koná v úterý 10. června v Antikvariátu a klubu Fiducia od 18:00. Večer moderuje Libor Magdoň.

Zdenka Švarcová je jedinou profesorkou japanologie v ČR, garant oboru, učitelka japonštiny a překladatelka. V letech 1960–1967 pracovala ve Filmovém studiu Barrandov jako asistentka režie. Na Filozofické fakultě UK vystudovala v roce 1973 anglistiku–japanologii; posléze pracovala pro společnost C.Itoh (1972–1976) a učila na Státní jazykové škole v Praze (1976–1990). Po roce 1989 přešla na Filozofickou fakultu UK. Roku 1993 obhájila disertační práci, v ročníku 1993/1994 absolvovala stáž na elitní Kjótské univerzitě. Habilitována byla roku 2001, profesorkou se stala roku 2007. Přeložila osm knih (autoři Osamu Dazai, Kunio Cudži, Haruo Umezaki, Jasunari Kawabata atd.), bezpočet divadelních her a povídek. Napsala řadu odborných prací a knih. Zabývá se dějinami japonské literatury a teorií jazyka. Je nositelkou nejvýznamnějšího vyznamenání Japonska – Řádu vycházejícího slunce a medaile Nipponu za propagaci literatury, jazyka a rozvoj vzájemných vztahů. V současné době působí na Katedře asijských studií Filozofické fakulty UP v Olomouci.

Lucie Burešová je absolventkou HAMU (obor taneční věda) a Filozofické fakulty UK (obor japonská studia), v současnosti posluchačka doktorandského studia taneční vědy HAMU. Kromě taneční publicistiky a produkce se věnuje soustavně antropologickému výzkumu japonského tance, absolvovala dlouhodobé stáže na univerzitě v Kanazawě a v Cukubě, kde studovala japonské žánry nó, kjógen, bujó i butó u slavných mistrů oboru. Zúčastňuje se mezinárodních tanečních a etnologických konferencí (ČR, Norsko, Japonsko, Irsko), přednáší o japonském divadle na FFUK (Ústav dálného východu). Od roku 2011 je asistentkou režie Opery Národního divadla v Praze, od roku 2012 tajemnicí katedry tance HAMU a šéfredaktorkou internetového časopisu Taneční aktuality.cz.

Debata je součástí doprovodného programu festivalu NODO / Dny nové opery Ostrava 2014 (25. – 28. 6. 2014). V rámci festivalu bude uvedena opera No No Miya Rudolfa Komorouse, jejíž libreto je volnou adaptací hry japonského divadla nó – Zeami Motokija (14. – 15. století) se stejným názvem No No Miya. Styl je poetický a imaginativní a představuje silnou osobní odpověď na vysoce kultivované a emocionálně nabité kvality divadla nó. Téma divadla nó bude součástí večera ve Fiducii.

Diskusi pořádá Ostravské centrum nové hudby a Antikvariát a klub Fiducia.

20140606-071750-26270087.jpg