Jiří Boháček a Miroslav Albrecht | 130 let historie veřejné hromadné dopravy na Ostravsku – archiv bulletinu 1/2024
Moravskoslezská metropole si v letošním roce připomíná také úctyhodné jubileum zahájení provozu veřejné hromadné dopravy. Dnes patří systém ostravské městské dopravy k těm nejmodernějším v zemi a bez nadsázky jej lze prostřednictvím tyrkysově zbarvených vozidel a standardizované infrastruktury na zastávkách vnímat i jako symbol města. Rozvoj veřejné dopravy v našem regionu, do kterého zahrnujeme kromě Ostravska i Karvinsko, je však velmi zajímavý ve všech vývojových obdobích.
Nahlédněme nyní do bohaté historie místních a drobných drah normálního a úzkého rozchodu v ostravsko-karvinské průmyslové oblasti v období od roku 1894 do roku 1949. Rok 1949 byl vybrán jako přelomový v samostatné existenci těchto drah, neboť tehdy byl reálně zahájen proces slučování do Dopravních podniků města Ostravy, komunálního podniku, který byl ukončen včleněním obou drah Vítkovických železáren v roce 1953. Před komunalizací byly tyto dráhy ve vlastnictví obcí, země Moravskoslezské, nebo také firmy v případě drah Vítkovických železáren národního podniku…
Celý text si můžete přečíst v čísle bulletinu Krásná Ostrava 1/2024 ZDE >>