Markéta Radová: Fiducia je lepší než pražský DOX, ocenili odborníci ostravskou galerii. IDnes, 11.4.2013
Je malá a tak trochu „zastrčená“ v prvním patře ostravského Antikvariátu a klubu Fiducia. Uvnitř se však celoročně střídají špičkové fotografické výstavy. Kvalitu Fotografické galerie Fiducia nedávno ocenili i odborníci z grantové komise ministerstva kultury.
Ostravská galerie získala nejvíc bodů mezi všemi žadateli o dotace v kategorii celoroční výstavní činnost.
„Fotografická galerie Fiducia (FGF) obsadila první místo v obrovské konkurenci galerií z celého Česka, jako je pražský DOX, Tranzitdisplay nebo třeba Dům umění města Brna,“ zmínila Ilona Rozehnalová, majitelka Fiducie, jejíž součástí je kromě fotografické galerie i známý ostravský antikvariát či třeba Galerie Dole. I tu přitom grantová komise ministerstva ocenila. V letech 2010 a 2011 udělila nejvíc bodů právě jí.
FGF stejně jako už dřív Galerie Dole dokázala komisi přesvědčit o tom, že je zárukou vysoké umělecké úrovně, kreativity a že jsou například její zástupci schopni zajistit financování provozu z více zdrojů.
Naši kurátoři umí připravit zajímavý program, říká Rozehnalová
Úspěch u komise řečeno udělenými body vypadal takto. Fotografická galerie Fiducia získala 4,63 bodu a dotaci 350 tisíc korun, prestižní DOX, jehož roční rozpočet je 53krát vyšší než rozpočet FGF, získal 4,5 bodu a dotaci 1,5 milionu a například Dům umění města Brna s ročním rozpočtem 19krát vyšším než FGF „pouhých“ 3,8 bodu a dotaci 500 tisíc.
Jak si majitelka Fiducie úspěch FGF vysvětluje? „Asi je to dáno tím, že máme dobré kurátory, kteří umí připravit zajímavý program. Ten má každý rok určité jednotící téma,“ zamyslela se Ilona Rozehnalová.
Martin Popelář, který je spolu s Romanem Poláškem kurátorem FGF, připomněl, že dotace od ministerstva kultury je například letos pro provoz galerie zcela zásadní. „Ministerstvo nás podporuje trvale, dostáváme i dotaci od města, ale kupodivu třeba centrální obvod (na jeho území se galerie nachází – pozn. red.) nám letos nedal ani korunu,“ řekl Martin Popelář.
Úspěšná setkání s fotografkami Stehli a Luskačovou
Podle Popeláře mohl ve vysokém hodnocení grantové komise ministerstva hrát roli třeba i fakt, že se FGF snaží představovat fotografické umění a jeho tvůrce v co největší šíři – od mladých autorů, jako je třeba Tomáš Werner, přes současné osobnosti typu Václava Jiráska až po klasiky fotografie, mezi něž patří třeba Ivan Pinkava nebo Miro Švolík.
Která z výstav ve FGF Martina Popeláře v poslední době nejvíc potěšila? „Na to se hrozně těžce odpovídá, protože příjemných momentů bylo spousta. Bezvadné bylo například setkání s fotografkou Irenou Stehli, která od sedmdesátých let žije na střídačku ve Švýcarsku a v Praze, nebo se skvělou fotografkou Markétou Luskačovou.“