Martina Mertová | Je veřejnost každý a nikdo? – archiv bulletinu 1/2024

Bývalá ostravská jatka, dnes PLATO jako PLATforma pro současné umění Ostravy nebo také jednoduše městská galerie, přitahují očekávatelnou pozornost na stránkách médií a časopisů a sklízí architektonické ceny (nejnověji se jatka dostala do finále prestižní evropské architektonické ceny Mies van der Rohe, což je historický úspěch ČR – je to poprvé za historii ceny, kdy se česká stavba probojovala mezi pět finalistů – poznámka redakce). Dílčí kritické výhrady se objevují – nepřebíjí koncept památku, je třeba retušovat nové cihly, e rekonstrukce udržitelná? Zdá se však, že zatím převažují superlativy, nebo přinejmenším slova uznání.

O zaznamenávání příběhu jatek, industriální památky z konce 19. a počátku 20. století, se stará také jeden z jeho hlavních aktérů. Mám na mysli „aktivní veřejnost“, jejíž důležité role si v Hospodářských novinách všimla už Simona Janíková. Co, nebo kdo je ona aktivní veřejnost, kolik hlav čítá a co všechno zmůže?…

Celý text si můžete přečíst v čísle bulletinu Krásná Ostrava 1/2024 ZDE >>