Ostravské kulturní stopy – nová sezóna

Na sklonku roku 2024 spolek Fiducia zveřejnil pět nových dílů série Ostravské kulturní stopy. Projekt vzniká ve spolupráci s Ústavem filmové, televizní a rozhlasové tvorby Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity. V této filmové kronice se Fiducia už od roku 2020 snaží mapovat dosud nepříliš medializované, ovšem stěžejní fenomény a události ostravské kulturní historie.

V nových dokumentech se tvůrci zaměřili na téma ostravské pohornické krajiny – jak z perspektivy přírodní, tak z pohledu architektury a urbanismu, věnovali se příběhu vítkovického nádraží, které je podle známého českého historika umění Rostislava Šváchy jedním z nejvýraznějších příkladů bruselského stylu v české architektuře šedesátých let 20. století. Natáčeli také o jediné realizaci slavného architekta Ericha Mendelsohna v České republice – ostravském obchodním domě Bachner – a ponořili se rovněž do okolností vzniku Velké Ostravy.

Každé z uvedených témat tvůrci ohledávají v jednotlivých filmech z různých perspektiv, dotýkají se nejen historie, příběhů a osudů, ale zamýšlí se také nad tím, jaký dopad mají zjištěné okolnosti na současnou tvář Ostravy, otevírají otázky k možné budoucnosti, pokoušejí se nastínit potenciál, který na základě zjištěných kulturně historických skutečností vznikl a s nímž by moravskoslezská metropole mohla pracovat v budoucnu. V rámci natáčení dokumentárních filmů pro projekt Ostravské kulturní stopy se tvůrcům podařilo ve veřejném prostoru popularizovat řadu nových nebo doposud přehlížených skutečností zkoumaných fenoménů, popř. poprvé nabídli jejich souhrn na jednom místě / v jednom filmu.

V roce 2024 navíc spolek Fiducia nově připravil také metodické sady pro učitele středních a vysokých škol, jež postupně k filmům natočeným v předchozích letech zveřejňuje na webu Antikvariátu a klubu Fiducia. Každá metodická sada obsahuje mikrostudii, která je uvedením do tématu, a pracovní list s návodem, jak s filmem a prameny pracovat ve vyučovací hodině, a to včetně vybraných ukázek z filmu či otázek a námětů k diskusi se studenty.