Pavel Hruška | Několik poznámek k ostravské instalaci Eriky Bornové – archiv bulletinu 4/2021

Na Prokešově náměstí v Ostravě je od 24. 11. umístěna plastika pražské výtvarnice Eriky Bornové (tvoří ji tři velkoformátové předměty, základní atributy Vánoc – krabice s překvapením, saně a vánoční ozdoba – navrstvené na sobě jako jeden objekt). Rozměrné dílo, autorkou pojmenované „Velký dar – úhel pohledu“, vyvolalo mezi obyvateli města rozporuplné reakce, z převážné části spíše kritické, opakovaně o něm referovala tištěná i internetová média a na sociálních sítích se kol celé realizace (na náměstí měla figurovat již vloni, ale kvůli pandemii to nebylo možné) strhla intenzivní a vášnivá polemika. Socha se již například dočkala řady vizuálních parodií (což je vlastně potěšitelná odezva), hojně a tak trochu unfair se pak spekuluje nad celkovými náklady díla, jež někteří diskutéři považují za vyhozené peníze (připomeňme, že sama výtvarnice se svého honoráře velkoryse vzdala ve prospěch mobilního dětského hospicu Ondrášek). V minulých letech rozlehlému prostranství před sídlem ostravského magistrátu, koncipovanému na způsob jakéhosi „čestného dvora“, v čase vánočních svátků pokaždé vévodil prapodivný zelený plastový kužel (snad stylizovaný strom, nepochybně „made in China“) doplněný girlandami světel vydatně obtékajícími průčelí radniční budovy i ostatní objekty Prokešova náměstí. Mohli bychom se – v duchu výše naznačené kritiky některých odpůrců díla E. Bornové – ptát, kolik prostředků z městského rozpočtu už spolykal tento každoroční nevkusný ostravský adventní „folklór“, tahle zbytná zářivá šaráda, ale jako mnohem podstatnější se ukazuje skutečnost, že magistrát konečně nalezl odvahu onen stále stejný světelný kýč a standardní mělkou výzdobu ve stylu „čelem k masám“ nahradit site specific uměleckým experimentem. … více informací na http://www.krasnaostrava.cz/wp-content/uploads/2023/02/KROS36-digi.pdf