Petr Lexa Přendík | Kdo má kolo – má křídla aneb O velocipedistické Ostravě minulé i současné – archiv bulletinu 4/2019

Letos v létě uspořádal obnovený Klub českých velocipedistů Moravan Ostrava-Hrabůvka, z. s., ve spolupráci s Kulturně sportovním spolkem Elegant výstavu v Ostravském muzeu. Jmenovala se Fenomén cyklistika: začátky cyklistiky v Ostravě 1887–1951 a ukázala, že naše město bylo jedním z center velocipedistických spolků v ČR. Na zdejší tradici se nyní snaží nejen touto výstavou navázat náš klub. Úvodní informační panely výstavy seznámily zájemce s vývojem jízdního kola od roku 1817, kdy baron Karl Drais sestrojil první dřevěné odrážedlo, nazvané později podle svého konstruktéra draisina, jež je dodnes považováno za prapradědečka bicyklů. Stroj s loukoťovými koly zachytil ve svém slavném díle Slávy dcera (knižně 1824) již Ján Kollár: dresina se volá od nálezce, / za půl hodiny lze přijeti / z Jeny k Lobdě v přípravě té hezce; / ona nejen lásce krátí dráhu, / než jak tělo učí deržeti, / tak i ducha vždycky rovnováhu. Panely rovněž představily, jak se z nízkých dřevěných kol stala kola vysoká, někdy nesprávně označovaná jako kostitřasy, a jak se z železných vysokých kol stala zase kola nízká, přezdívaná bezpečníky. A proč měla vysoká kola tak velký průměr předního ráfku? V 70. letech 19. století ještě nebyla známa konstrukce řetězu, a proto jen zvětšujícím se poloměrem ráfku mohli cyklisté dosáhnout rychlejší jízdy; po zkonstruování řetězu roku 1880 byl problém vyřešen převody ozubených koleček a éra vysokých kol pomalu skončila. Další část výstavy návštěvníky provedla počátky cyklistiky a výrobou jízdních kol v českých zemích. Poté se tabule zaměřovaly čistě na vývoj ostravského cyklistického sportu, jehož počátky klademe do 80. let 19. století. Cyklistika patřila v Ostravě do tzv. první vlny sportů spolu s bruslením a veslováním a zpočátku se do ní kvůli finanční náročnosti zapojovali zejména představitelé vyšších tříd a německé národnosti. V roce 1887 se v Moravské Ostravě ustavil první německý cyklistický spolek nesoucí název Mährisch- -Ostrauer Radfahrer Club. Movití členové spolku se proháněli ostravskými ulicemi zpočátku na vysokých kolech a byli příčinou nejednoho občanského konfliktu. Cyklisté to měli jakožto noví účastníci silničního provozu v začátcích docela těžké, jak se dozvídáme z novinových noticek té doby. U novin ještě zůstaneme – téměř po celou dobu existence nejstaršího ostravského klubu stál v jeho čele známý ostravský tiskař a vydavatel novin a knih Julius Kittl, který se v 90. letech 19. století přičinil o vybudování prvního cyklistického okruhu v místech dnešní Nové radnice. Až roku 1895 vznikl první vlastenecký Klub českých velocipedistů Blesk v Moravské Ostravě, který brzy našel podporu v Českém akciovém pivovaru v Moravské Ostravě (patrně tehdy neexistovala nulová tolerance alkoholu, o níž se dnes vedou diskuse?). Ostrava se již na počátku 20. století stala centrem severomoravské a slezské cyklistiky a nahradila dosavadní královnu cyklistiky – Opavu. … více informací na http://www.krasnaostrava.cz/wp-content/uploads/2020/01/KROS27_online.pdf