Petr Přendík | 200 let od vynálezu jízdního kola a počátky ostravské cyklistiky – archiv bulletinu 2/2017
Rok 1817 se zapsal do dějin jako letopočet konstrukce prvního jízdního kola. Karl von Drais vynalezl na území dnešního Německa tzv. draisinu, pojmenovanou podle svého stvořitele, která fungovala na principu dětského odrážedla. Kolo postrádalo pedály a bylo poháněno podobně jako dětské odrážedlo, tedy odrážením nohou od země. Stroj byl až na železné spojovací komponenty dřevěný, měl loukoťová kola s železnou obručí, kožené sedlo a opěrnou tyč jako stojan. Tak vypadaly počátky jednoho z dnes nejrozšířenějších sportů. Rozmach prvních dřevěných jízdních kol zachvátil Německo, Itálii a později též Francii a Anglii. Kola se postupně rozšiřovala a na svá zdokonalení teprve čekala. Okolo roku 1860 byla kola opatřena klikami s pedály na hřídeli předního kola. Vznikly tak první kostitřasy, dřevěná kola, jež získala své pojmenování podle vskutku nepohodlné jízdy. Nemůžeme se tedy divit, že éra kostitřasů skončila již okolo roku 1875. V poslední třetině 19. století se začala šířit tzv. vysoká kola. První vysoké celokovové kolo s pryžovými obručemi představila firma Starley & Co. roku 1871. Přední kolo se oproti zadnímu rapidně zvětšilo a tento vývoj došel až k situaci, kdy zadní kolečko dosáhlo výšky jen několika málo desítek centimetrů. Jen velikost předního kola, na němž byly stále napevno přivařeny kliky s pedály, umožnila zvýšení rychlosti stroje. Na druhou stranu bylo kolo docela nestabilní a postrádalo účinné brzdy. Brzy se objevila kola s řetězovým převodem. Stalo se tak roku 1885 v Anglii a za konstrukcí stáli dva muži: William Sutton a John Starl. Nyní se obě kola vrátila k původní stejné velikosti, čímž vznikl rover safety – čili bezpečník. Skotský veterinář John Boyd Dunlop vynalezl roku 1888 první pneumatiky a jízda na bicyklu se stala pohodlnou. Anglický inženýr Frak Bowden přidal účinné axiální brzdy, působící na ráfek z obou stran. Sestrojena byla i volnoběžka s protišlapnou brzdou, tzv. torpedo. Po roce 1895 se rozšířilo na kolech svíčkové, plynové a záhy elektrické osvětlení, přibyly i blatníky. … více informací na kros-17_web.pdf (krasnaostrava.cz)